Monday, April 2, 2007

Aan boord van de Nautilus7

Free Image Hosting at www.Googang.net








Op naar het strand dus. We groeten Anne en Manitouba en keren terug. Abdullah gebaart op zijn geëigende wijze naar het water. Ik zie alleen een pijpje wat boven het water uitsteekt. En er ligt een haveloos bootje op het strand. We kijken nog even terug en zien hoe het filmdoek zich oprolt en verdwijnt. "Kom we gaan aanmonsteren", zegt Ab. Dat lijkt me een overstatement voor zo'n roeibootje maar ik spring er toch maar in. Lindy en Vincey volgen me. Ook Abdullah stapt in. Met grote snelheid varen we op het pijpje af.
Maar wat is dit nu? Het pijpje gaat omhoog. Een groot grijs gevaarte verrijst uit het water. Nu begrijp ik het, dat is geen pijpje maar een periscoop. het is een onderzeeboot. Nu snap ik dat aanmonsteren. Ons bootje stijgt op uit het water en blijft bij een luik in de lucht hangen. Abdullah staat weer voor niets. Het luik opent zich en we gaan naar binnen. Toch wel krap aan boord van zo'n onderzeeër. Terwijl we door een smalle gang lopen verteld Ab dat zijn opa al eens met een Franse schrijver aan boord van zo'n ding was geweest. Zijn opa was uit die verhalen van die schrijver weggelaten en was daar behoorlijk ontstemd over. Nou, dat zullen wij bij Ab niet doen. Ere wie ere toekomt, zeg ik altijd maar.
We komen aan in een kleine ruimte die is volgestouwd met allerlei apparatuur. Ik ben wat gewend van die Maerskschepen, maar dit slaat alles. Inmiddels zet het schip zich in beweging. We zetten koers naar volle zee om daar te gaan duiken.
Via verschillende beeldschermen kunnen we de situatie onder water volgen. Ab verteld me over de achtergronden van Sam. Hij blijkt ook beelden te hebben van de scene in de hut die ik heb gezien. Ik ben zelfs even in beeld. Ik was daar op tijd weg dat zag ik wel. Een aantal van die mannen is toen met ruzie vertrokken en er zijn er nu nog maar drie over. Waaronder Sam. Op verschillende schermen zijn verschillende beelden te zien. Eén jacht bevindt zich boven water, er is één man aan boord. Op een ander scherm is Sam te zien in een duikerspak onder water. Samen met een andere duiker. Abdullah laat mij een duikerspak zien wat ik aan moet trekken. Er zit ook een zendertje in zodat ik met de Nautilus7 in contact kan blijven. Dat is wel heel prettig. Ik moet in een speciale ruimte om het pak aan te trekken. In die ruimte loopt straks het water naar binnen en dan kan ik naar buiten. Spannend hoor.

No comments: