Sunday, April 8, 2007

Robbie de Zeehond neemt een duik

Free Image Hosting at www.Googang.net


Nou, daar gaat 'ie dan. De deur gaat dicht, het duikerspak heb ik aan. Op het beeldscherm kan ik Abdullah zien achter een bedieningspaneel. Wat een wijzertjes allemaal joh. Dat hij daar wijs uit kan. Daar begint het water naar binnen te stromen. Zo, dat gaat sneller dan verwacht. Speciale instructies heb ik niet, ik hoef Sam alleen maar mee te lokken. Veel meer dan zwemmen kan ik trouwens ook niet in dit pak. Het is erg zwaar, maar volgens Ab heb ik daar in het water niet zo'n last van.
De ruimte is volgestroomd. Ik zie Ab op allerlei knopjes drukken. Hij zwaait naar me, de deur gaat open. Ik zwem naar buiten, wat een ervaring zo onder water. Een hele andere wereld gaat voor mij open en nieuwsgierig zwem ik erin. Robbie de Zeehond, hi hi. Maar wel serieus blijven nu. Op zoek naar Sam.

Daar zie ik iemand zwemmen. "Ga maar naar hem toe Robbie, dat is Sam." Ik krijg Abdullah glashelder door onder water. We hadden het binnen al getest, maar het is fijn dat het hier ook werkt. Sam zwemt juist naast wat kabels en ik zwem met een boogje naar hem toe zodat hij mij kan zien. Hij laat de kabels voor wat ze zijn, zwemt verder en krijgt me dan in beeld. Hij draait naar me toe en kijkt me recht in de ogen. Ik krijg een blik van herkenning maar dat is niet wederzijds. Ik ken hem niet zoals hij mij lijkt te kennen. Ik herken hem uit de vluchtige blik in de hut en van de beelden die Abdullah heeft laten zien. Ik maak kennelijk iets bijzonders bij hem los. Nu ik doordenk zal dat ongetwijfeld aan mijn gelijkenis met zijn hond van vroeger liggen.
Hee, daar komt die andere duiker in beeld. Ja zeg, die wil gaan schieten geloof ik. "Wat moet ik doen Abdullah?", ik hoop dat Ab me hoort. "Geen zorgen Robbie, hij kan je niet raken. We komen er al aan, alles is onder controle."
Sam gaat voor me zwemmen. "Als hij Sam raakt Ab?". "Als hij schiet kan hij alleen zichzelf raken, Robbie". Dat stelt mij gerust maar dat weet Sam natuurlijk niet. Ik zwem achter Sam vandaan en probeer hem mee te krijgen. Dan zie ik Ab, Lindy en Vincey aankomen in een geel miniduikbootje. Sam's maat raakt in paniek en legt aan. Hij schiet. En raakt inderdaad zichzelf. Ik kijk naar Sam's reactie, die is behoorlijk paniekerig. Dan zie ik een blik van ongeloof en ontzetting. Ik draai om en zie zijn maat in een enorme haai verdwijnen. De ontzetting die in de tot haaienvoer gereduceerde duiker's ogen staat te lezen is nog veel groter. Hij verliest zijn bewustzijn en is het volgende moment verdwenen. "Geen zorgen Robbie, komt goed", tettert Ab in mijn oor. Ja, ja, nou hoe dat nou goed moet komen weet ik niet. Dan zie ik dat ook Sam het bewustzijn verliest. Die is natuurlijk in shock. "Houd je vast, Robbie", Ab manouvreert behendig met het duikbootje en pikt Sam aan. Ik klamp me vast en zo varen we terug naar de grote onderzeeboot. We varen in een speciale ruimte de Nautilus7 binnen. Achter ons sluit een grote deur de ruimte weer af. Het water loopt kolkend uit de ruimte.
Lindy, Vincey en Abdullah stappen uit het gele duikbootje. Ab heeft een grote, soort futuristische afstandsbediening in zijn handen.

No comments: